tiistai 5. kesäkuuta 2012

Sairaalakassin pakkailua, neuvolalääkäristä kuulumiset

Heippa! Tänne blogiin en ole taaskaan kirjoitellut vähään aikaan. Pakkasin tänään valmiiksi sairaalakassia, ihan varmuuden vuoksi. Ja muutenkin olen malttamaton välillä. Joskus tahdon tehdä kaiken juuri nythetivälittömästi!
 Laitoin laukkuun nyt ensialkuun hygieniatarvikkeet, kotiutumisvaatteet, alusvaatteet, sukat, liivinsuojat ja vauvalle vaatteet. Oon vieläkin aika epävarma siitä, mitä pakkaan mukaan. Onneksi netistä löytyy paljon vinkkejä. Otan tietenkin myös käsilaukun, ja siellä on aina neuvolakortti, lompakko, penaali, paperia ja muuta tärkeää.


Oon voinut melko huonosti lähiaikoina, ja eilen syy selvisi. Raudanpuute. Äitini ja Joonas sitä epäilivät, kun oon ollut niin väsynyt. Hemoglobiini oli vain 108. Viime kerralla emme sitä mitanneet, mutta sitä ennen se oli 124. Viime neuvolan jälkeen olen ottanut rautaa kahden päivän välein, mutta nyt otan joka päivä. Loppuraskauden aikana vauva vie paljon rautaa.  Ensi viikolla mun pitää mennä verikokeisiin, jossa mun veriryhmä katsotaan uudestaan.  Se verikoe pitää ottaa siksi, kun mulle on vauvana tehty verensiirto, ja nyt katsotaan, onko mun veressä vasta-aineita (mikäli oikein ymmärsin).
Lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan, jossa tehdään synnytystapa-arviointi. Lääkäri kuitenkin epäili, että normaalikokoisen vauvan pitäisi mahtua  ihan hyvin lantiostani. Loppuviikosta saan luultavasti tietää ajan, ja kerron sitten taas tarkemmin, kun olen siellä käynyt.
Synnytys on alkanut mietityttämään mua. Oon kuitenkin ottanut asian rennosti, sillä ei synnytystä voi suunnitella etukäteen. Oikeastaan tunnen oloni aika varmaksi, ja tiedän olevani sitten hyvissä käsissä, kun synnytyksen aika koittaa. Joonas on kuitenkin siellä myös mun tukena. 
Mulla on ollut lähes joka ilta supistuksia enemmän tai vähemmän, mutta kaikki ovat menneet ohi levolla. Oon ottanut rauhallisemmin sen takia. Oon kuitenkin käynyt lenkeillä, vaikka vähän epäsäännöllisesti. Parempi sekin kun ei mitään. Oon nyt koittanut syödä terveellisesti, ettei vauva kasva turhan isoksi. Vauva on potkinyt ja möyrinyt mahassa paljon. Välillä melkein riesaksi asti! ;D Ja älkää nyt ottako kirjaimellisesti.

Eipä mulla nyt ollut muuta. Koitan huomenna laittaa mahasta kuvia. Nauttikaa kesästä!

26 kommenttia:

  1. Tosi nice blogi! Ite oon sitä mieltä et oot liian nuori, mut en epäile yhtää sun "äititaitojas" ja on tosi hienoa, ettet oo tehny aborttia, vaan pidät lapsen! Tietenki ne on sun omia valintoja. Uskon et pärjäät hyvin. Luin noita kommentteja vanhoista, ihmiset on törkeitä ja ei ne siihen lopu, pärjäile niiden kanssa. Onhan se urakka hoitaa vauva aikuiseks ja oot vielä tosi nuori, mut seurustelet, ja onha sitä koettu paljo jo 15 vuoteenki, ei se lapsuus mee oikeesti. Oon ite kohta 14 enkä vois kuvitellakaan et hankkiutuisin raskaaks, oot tosi rohkee! Tosin meillä onki erilaiset arvot. Onnee synnytykseen, toivottavasti menee tosi hyvin. Tsemppiä!
    ps. jotku sanoo et ennen synnytystä kandeis hyppiä varovasti että se lapsi tulee helpommin.

    VastaaPoista
  2. Varmaan kannattaa tutkia vähä niitä rasvoja et mihi ne on tarkotettu ja varmasti on rasvoja jokka on oikee tehty tommosia arpia varten. Sit mietein et oiskohan mitää laastareita jokka auttais ja estäis hankausta? Ja jos pitäisit löysiä housuja semmosella kohalla, että ne ei osu arpiin?
    Oon tiekkö lukenu tätä sun blogias ja oon melkeempä kateelinen sulle! Joonas tuntuu nii rakastavaiselta ja läheiseltä, vanhemmat ymmärtäväiseltä, sulla on kaikki hyvin! Toivottavasti myös synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen kaikki on hyvin. Tsemppiä teille!

    VastaaPoista
  3. vauva.fi:stä löysin artikkelin liittyen raskausarpiin (ne tuppaa mullakin nyt näkymään siihen malliin että yritän etsiä keinoa jolla voisin sitä edes vähän estää..) ja sieltä bongasin tälläsen kohdan:

    ''Jos raskausarvet ovat kutisevia ja kipeitä, niiden hoitamiseen kannattaa kokeilla apteekin Mepiformsilikonisidosta. Ilman reseptiä saatavaa sidosta käytetään laastarin tavoin, pakkaus maksaa 8–20 euroa koosta riippuen.''

    Eli jos sulla ois varaa niin voisit kokeilla tuota mainittua voidetta :) Onnea vauvasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän en voi kommentoida muuta kun että Mepiformsilikonisidos on todellakin SIDOS eikä voide :DD. Ei välttämättä kannata mainostaa sellaista mistä ei itse tiedä juurikaan, johtaa vain muita harhaan.

      Mutta tosiaan, paljon tsemppiä ja jatkamista sinulle Laura. Olet rohkea nuori nainen. Toivottavasti jatkat blogin pitämistä myös lapsen synnyttyä. :)

      Poista
  4. Suloinen blogi,liityin lukijaksi :) On kiva lukea teiniäidin tuntemuksia ja kokemuksia!

    VastaaPoista
  5. käytä mekkoja :-D tai sitte onepiece, ei pitäis hiertää mistään haha

    VastaaPoista
  6. Taipumus raskausarpiin on vahvasti perinnöllinen ja liittyy sidekudoksen rakenteeseen. Toisille arpia ei tule vaikka ei vilkaisikaan rasvapurkkiin päin raskausaikana, ja toisilla taas (kuten minulla) repeää koko alavatsa vaikka rasvaisi joka ilta. Itse ajattelin nyt puolitoista vuotta synnytyksen jälkeen ja arpien reilusti vaalennuttua kokeilla Bio-Oilia, josko ne sitä vielä johonkin haalenisivat. Ja toki arpia kannattaa koittaa ehkäistä runsaalla ja säännöllisellä rasvaamisella. :)

    Synnytyksestä: se sattuu, sattuu niin pirusti ettei mikään muu satu yhtä paljon - mutta kaikki kipu katoaa ja unohtuu välittömästi sillä hetkellä kun saat vauvan syliisi. Itseäni auttoi synnytystä miettiessäni ajatus, että kehoni on suunniteltu nimenomaan tätä tapahtumaa varten, ja miljardit naiset ympäri maailmaa ennen minua ovat selvinneet siitä - miksi siis minä Suomessa huippuammattilaisten ja lääkkeiden hoivissa en selviäisi? :) Tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen, vaikutat olevan harvinaisen fiksu nuori naisenalku ja uskon, että sinusta kasvaa oikein hyvä (tai kuten itse haluan ajatella: RIITTÄVÄN hyvä) ja rakastava äiti!

    PS. Sairaalaan kannattaa ottaa mukaan myös lempi-cd tai pari, useimmissa synnytyssaleissa (ja ainakin perhehuoneissa) on mahdollista kuunnella omaa musiikkia!

    VastaaPoista
  7. Ei raskausarpien syntyyn taida voida juuri itse vaikuttaa. Ikävä kyllä. Mutta ne haalenee aika paljon ajan myötä, sellaisiksi hopeanvivahteisiksi viiruiksi, eivät kovin paljon enää vuoden kuluttua erotu. =)

    Itse pakkasin kotiinlähtöä varten samat äitiysfarkut joita pidin lähes koko loppuraskauden - no kävi niin, ettei olisi voinut kuvitellakaan vetävänsä jalkaan farkkuja. Sen verran arka oli alapää. Joten löysät, rennot kotiutumishousut. Samoin paita, sillä maito kun nousee rintoihin, ne on niin arat ettei voi suihkullakaan suihkuttaa suoraan niitä kohti, joten paitojenkin valinnassa on otettava huomioon väljyys. Tosi seksikästä, juu, mutta niin se olokin on siinä vaiheessa. :D

    Tsemppiä kovasti!!!

    VastaaPoista
  8. Tsemppiä !
    Ps. perässäsi on hankala pysyä, kun vaihdat blogisiosoitetta vähän väliä ! Eriasia tietysti heillä, jotka voivat blogisi ns. tilata.

    VastaaPoista
  9. Oot tosi rohkee! Ja tätä blogia on kiva lukea. Tsemppiä sinulle :)

    VastaaPoista
  10. Kuulin sattumoisin raskaana olevalta kaverilta, että sinkkivoide (ihan semmonen normaali vauvoille tarkotettu) auttaa raskausarpiin :)Kannattaa kokeilla :)

    VastaaPoista
  11. Alotin sinun blogien lukemisen vähän aikaa sitten ja nyt jo melkein joka päivä käyn kattomassa joko olet laittanut uuden postauksen =) Todella ihana blogi. Onnea sinulle synnytykseen sitten kun sen aika koittaa ja Tsemppiää pikkuisen kanssa ! (::

    VastaaPoista
  12. luin iha jokasen blogimerkinnän tästä blogistas ja voi jeesus, ku vituttaa noi tollaset nimettömät huutelijat, jokka heittelee päätöntä paskaa susta -.- mut mun mielestä mitä oon näistä sun jutuista lukenu, että oot ihan perhanan äidillinen ja huolehtiva ihminen ja uskon että teille tulee olemaan joonaksen kanssa pitkä ja onnellinen elämä!
    + liityin lukijaks 8)

    VastaaPoista
  13. Kannattaa myös kokeilla kookosöljyä! Sitä saa luontaistuotekaupoista ja maksaa vajaan kympin.

    VastaaPoista
  14. Viisi raskautta ja viisi synnytystä kokeneena voin sanoa, että jos niitä raskausarpia tulee niin niitähän sitten tulee, eikä siihen mitkään rasvat ym. höppöjutut auta. Rahoistaan niiden kanssa kyllä pääsee =)
    Apua on löysistä vaatteista ja semmosista vaatekuiduista jotka on pehmeitä ja miellyttäviä ihoa vasten.

    VastaaPoista
  15. Compeed laastareita vois varmaankin kokeilla raskausarpiinkin. Niitä saa ainakin apteekeista

    VastaaPoista
  16. Hei,

    kehon kuuluukin laskea veren rautapitoisuutta raskauden aikana, joten liikaa sitä ei tarvitse alkaa nostamaan tabuilla. Itselläni nousi arvo heti synnytyksen jälkeen. Ota itsellesi myös lukemista mukaan. :) Imetysliivit ovat myös kivat, vaikka ei sieltä rinnoista heti sitä maitoa ala suihkuamaan. Tsemppiä ja hieno päätös, että haluat tämän lapsen vaikka oletkin aika nuori. Äitiys opettaa.

    VastaaPoista
  17. HEI TÄÄLTÄ POHOLASTA! :)

    Toivotan erittäin onnea synnytykseen, olet tehnyt oikean valinnan ja arvostan sitä. Pidetään peukkuja pystyssä. ja nauti elämästä nauti sen pikku vaavin tuoksusta nauti koko elämästä. Jokainen valitsee itselleen erilaisen elämänpolun, sinä valitsit vauvan alussa ja OLEN ylpeä siitä. olet ROHKEA; ONNEA MATKAAN! <3

    VastaaPoista
  18. Hei, löysin blogisi äsken ja luin sen kokonaan, ja pakko kommentoida, että vau. Oon tosi ylpee siusta, että oot uskaltanu tehä noin hienon päätöksen pitää vauva. *--* oot tosi rohkee ja vaikka oot vuoden nuorempi kuin minä, niin oot paljo kypsempi kun minä. (; onnee vauvan kanssa, ja toivottavasti synnytys menee hyvin! Tsemppejä jatkoon ihan hurjasti.!

    VastaaPoista
  19. ei millään pahalla, tai loukkaavasti mutta sanon kuitenkin. eli kannattaa pysyä perheen luona, eikä lähtee joonaksen matkaan. en tiiä mitä oot suunnitellu tai ootko jo kirjottanu mut perhe on kuitenkin se pysyvä, ja valitettavasti suurin osa miehistä on siinä mielessä pelkureita, että aika nopeesti häippäsee, tuntu se sitte kuinka luotettavalt tahansa. ja sinuna antaisin lapsen kyl jollekki muulle, joka on sitä pitkään toivonu, sillä sä oot kuitenkin tosi nuori vielä

    VastaaPoista
  20. voe kamala mikä ano.. :/ noh, oot varmaan tottunu ja pahinta ja loukkaavinsa shaissee et varmaan ees päästä tänne asti. minusta hienosti sanoi tuolla ylhäällä joku pohojalaasta että jokainen valitsee elämän polkunsa itse. sinäkin teet niin. piä lippu korkeella, oot rohkea kaunis nuori nainen. kaikki menee hyvin. sinä olet valmis. äitiyteen ei voi olla sen valmiimpi kuin nyt. koska siihen ei koskaan ole "riittävän valmis" sinä olet hyvä, riittävä äiti ja vanhempi lapsellesi. miehesi on riittävä ja hyvä isä lapsellenne. hyvä, eikun eteenpäin! <3

    VastaaPoista
  21. Raskausarpiin kannattaa käyttää Hydrocortison-voidetta,ja jos on kipua niin neuvotella lääkärin kanssa särkylääkkeistä. Itse käyn n.2 krt viikossa infrapunasaunassa, ja olen todennut että se lievittää raskausarpeja ja selluliittiä. Mukavaa kesää sinulle :)

    VastaaPoista
  22. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  23. ihana blogi, oon seuraillu jo pitkään :) vaikutat tosi rohkeelta ja vastuuntuntuselta, älä välitä ilkeistä kommenteista, ne on vaan kateellisia.. paljon onnea synnytykseen ja toivon että kaikki menee hyvin!:)

    VastaaPoista
  24. Löysin tän blogin jonkun toisen tykkäämistä blogeista ja aihe o tosi mielenkiintonen! Mukavaa seurailla ja lueskella mitä tapahtuu ennen synnytystä :) Ite oon 21 enkä oo vielä valmis hankkimaan lapsia. Liian lapsellinen oon vielä. Mutta mä toivotan sulle paljon onnea synnytykseen ja että älä välitä toisten kommenteista! Oot rohkea ja sulla o uskallusta!
    Lue positiivisimmat kommentit täältä monta kertaa :)

    VastaaPoista
  25. Oot kyl iha älyttömä rohkee !!! :) onnea synnytyksee ja toivottavasti menee hyvin !! :)

    VastaaPoista


En julkaise asiattomia, loukkaavia tai pahaa mieltä aiheuttavia kommentteja. Mielipiteensä voi ilmaista myös asiallisesti.
Pyrin vastaamaan jokaiseen kommenttiin. Ja vaikka kaikkiin en olisi vastannut, niin kaikki on kyllä luettu
Kiitos kommentista!

Minulle voi laittaa myös sähköpostia osoitteeseen lauran.arkielamaa @ gmail.com (poista välit)